Videoproduksjon er krevende. Man kan ende opp med at kreativiteten tar overhånd, slik at både videoen og utførelsen av prosjektet blir rot. Eller henge seg opp for mye i struktur, og ende opp med en kjedelig og lite kreativ video. Vi har vår metode, som vi mener er best. Vår metode sikrer kvalitet og kreativitet, og den ivaretar deg som kunde med dine ønsker og forhåpninger.
For enkle produksjoner kommer vi med et enkelt tilbud og et enkel prosjektforslag basert på telefonsamtaler, mailutveklsling og evt. et uforpliktende møte. For større prosjekter har vi en mer omfattende research- og forberedelses-prosess og fremlegger grundige prosjektbeskrivelser. Prosessen nedenfor beskriver en mellomstor videoproduksjon.
Bestilling
Rett etter at du har tatt kontakt med oss starter din prosess med oss, og vår arbeidsprosess.
- I telefon-samtalen eller eposten ytrer du dine ønsker for en video til oss. Vi avtaler også muligens et uforpliktende møte.
- Med det du har sagt eller skrevet til oss forbereder vi oss til møtet og gjør research. Vi finner litt inspirasjon, tenker ut et par idéer og lager et uforpliktende pristilbud.
- I møtet eller mailutveksling diskuterer vi sammen, drodler og idémyldrer litt. Du kommer med innspill på idéene vi har laget hittil. Sammen finner vi ut hvordan vi kan lage en god og engasjerende video.
- Deretter foretar vi oss litt mer reasearch. Her kan det hende det blir litt mailutveksling og telefonsamtaler.
Det er viktig at vi forstår din bransje, kjenner din bedrift, dine konkurrenter og ikke minst ditt kundemarked. Vi må finne ut hva målet ditt med videoen er, hva slags budskap du trenger å kommunisere gjennom filmen og hvilke følelsesmessige og mentale hindringer som står i veien.
- Etterhvert sender vi et prosjektforslag og et korrigert uforpliktende pristilbud til deg.
Et prosjektforslag forklarer i korte trekk hva slags video vi foreslår å lage og hvordan vi skal lage den. Den inneholder som regel en målgruppe, problemstilling, en kreativ løsning, en synopsis og referanse-filmer (lignende filmer). I tillegg en liten praktisk plan, som blant annet forklarer fremdrift og distribusjon.
- Når du er fornøyd med plan og pris, legger du inn bestillingen og vi starter for fullt med planleggingen av videoen.
Pre-produksjon
Planlegging og forberedelser // Forarbeid
Du har lagt inn en bestilling, og vi starter for fullt med planlegging og forberedelsene av videoen og av opptak.
- Vi skriver forslag til manus/disposisjon for videoen, som vi sender til deg for innspill. Med dine innspill korrigerer vi og sender et endelig forslag som du godkjenner.
- Utifra manus lager vi en skuddliste og tegner muligens et såkalt «storyboard» – dette kommer an på størrelsen på prosjektet. I tillegg til dette, et «moodboard».
En skuddliste forklarer i detaljert tekst hvordan hvert eneste bilde i videoen skal se ut. I den mer dokumentariske sjangeren forklarer den i detaljert tekst retningslinjer for enkelte bilder i filmen.
Et «storyboard» er en plan tegninger over hvordan hvert eneste bilde i videoen skal se ut. Dette lages for mer omfattende filmer.
Et «moodboard» er en samling av bilder, fargepalett, filmer og lydklipp som forklarer stemningen i hele filmen, og i bildene og lyden i videoen.
- Hvis videoen krever skuespillere, finner vi og hyrer inn dette. Her kan du være med å bestemme. Om vi trenger ansatte i din bedrift til å gjøre noe i forhold til filmen avtaler vi dette med deg.
- Vi finner stedet/stedene vi skal filme videoen, i dialog med deg. Hvis vi trenger å leie inn et sted, avtaler vi dette. Hvis vi må bruke et lokale eller sted din bedrift forvalter, avtaler vi også dette.
- Deretter lager vi alle praktiske planer for opptaket/opptakene, klipping og redigering og for distribusjonen.
- Til slutt sender vi over alle planer, tanker og forbedelser over til deg for en siste godkjenning. Dermed er vi enig om veien videre.
Produksjon
Opptak
Med alle planer vi har laget og forberedelser vi har gjort går vi i gang med opptak. Dette pleier vi som regel å utføre selv, men vi setter stor pris på om du vil være med og komme med innspill underveis. Hvor mye du vil være involvert velger du selvfølgelig selv.
Tiden er vår største fiende, så her gjelder det å holde tunga rett i munn og være løsningsorientert. Ting går som regel aldri 100% etter planen. Men det er viktig at alle avtaler og godkjennelser er gjort på forhånd, og er i orden. Vi ønsker å bruke minst mulig tid på venting, forflytting og omrigging.
I denne delen av prosjektet egner det seg ikke for store endringer i plan og konsept. Her må vi utføre opptaket mest mulig slik vi har planlagt det, så kan vi forsøke å gjøre endringer i klippingen og redigeringen av filmen.
Post-produksjon
Klipping og redigering // Etterarbeid
Med materiale vi har fra opptakene setter vi i gang med etterarbeidet, altså klipping og redigering.
- Først klipper vi en såkalt «råklipp» og sender den over til deg, for å sikre at vi er på riktig vei og at vi ikke arbeider forgjeves.
En råklipp er en røff sammensetning av videoen. Den skal kun danne et enkelt bilde av hvordan filmen vil være i de store trekkene. Den inneholder det meste av videoklipp, forslag til musikk, forslag til «voiceover» (altså forteller-stemme) og forslag til lydeffekter.
- Med dine innspill fortsetter vi klippe-prosessen for å ferdigstille videoen helt. Det blir mange forskjellige versjoner, mens vi samtidig tar opp den endelige «voiceover’en», og finner den endelige musikken (evt. får komponert egen). Til slutt låser vi klippen, det vil si at alle er enige om hvordan filmen skal være.
- De neste stegene blir å fargekorrigere og mikse lyden, før videoen blir eksportert og levert til deg.
Distribusjon
Publisering og lansering
Nå som videoen er ferdig, må man sørge for at den blir vist. Dette bidrar vi mer enn gjerne med!
Vi hjelper deg med publisering og lansering. Vi kjenner godt til hvor film blir sett og hva mulighetene for visning er. Med et lite annonserings-budsjett kan du komme langt på vei for å få vist filmen på nett til flere tusenvis i løpet av noen få dager.
Her gjelder det å utnytte ethvert potensiale som finnes, slik at filmen blir sett av flest mulig og budskapet blir spredt, slik at du oppnår det du ønsket med filmen.