Alle kan skape en fin fasade. Det vet kunden din veldig godt. Kunden din har vel også som deg, skapt sin egen fine fasade. En fancy nettside, og noen til-pyntede fredags-publiseringer på Facebook, tar ikke kunden for god fisk. Når kunden får følelsen av at det bildet du utgir av deg selv, er nærmere hele sannheten – da blir saken en annen.
Det er det indre som teller
De aller fleste vet vel godt at det har lite å si hvordan alt ser ut. Det er det som er bak fasaden som faktisk betyr noe.
Bedriften kan «brenne» på innsiden, men historien utad kan fortsatt være en solskinnshistorie. Uprofesjonell håndtering av misfornøyde kunder og ansatte, dårlig prosjekt-oppfølging og -gjennomføring, svak økonomi og mangelfulle produkter og tjenester; Dette kan være innsiden av en bedrift. Leser du på nettsiden deres, eller på sosiale medier, hører du neppe om noe av dette. Du blir vel heller fortalt hvor ekstremt profesjonell bedriften er, hvordan de i alle ledd sørger for at kundeopplevelsen er på topp og at de ansatte stortrives. Du kan til og med bli fortalt av kundene deres at de er superfornøyd og at de er det beste alternativet når det kommer til tjenestene eller produktene de leverer.
Å velge en leverandør for et produkt eller tjeneste er en risikofylt affære. Kunden din vet dette godt – han har brent seg før. Han er ekstra skeptisk når han ser en fin fasade.
Fasaden holder ikke.
Den pålitelige kilden
Det man kjenner godt til er aller tryggest. Det vet alle. Når man er på leting etter en leverandør, så sier det seg selv at man ikke har kjennskap til en man stoler på.
Anbefalinger fra nære og bekjente er for de fleste den mest pålitelige kilden. Den såkalte «jungeltelegrafen». Kanskje kunden din har hørt godt om en leverandør fra noen, eller kanskje han spør nettverket sitt om en anbefaling.
Optimaliser jungeltelegrafen digitalt
Hva skal til for at en person skal anbefale deg eller snakke om deg til sine nære og bekjente? Må den personen ha vært kunden din? – Det er lett å være trangsynt rund dette, og tenke at det er den eneste muligheten. Det er absolutt ikke saken.
La oss se det fra en annen vinkel. Nettverket ditt: forbindelser, leverandører, kunder, bekjente, følgere, familie, venner, ambassadører og ildsjeler er navn på kretser som potensielt snakker om deg og anbefaler deg videre. Dess bedre de kjenner deg (så fremt det er et godt kjennskap), dess mer vil de snakke om deg, og dess flere anbefalinger av deg vil de gi.
Om du utvider dette nettverket, så blir du ganske enkelt snakket om og anbefalt oftere. Dette er ikke noe nytt innen business. Du må ta i bruk «jungeltelegrafen». Det som er nytt er metodene. Vi har nemlig det siste tiåret gått inn i en digital verden.
Om du gjør det mulig for folk å bli kjent med deg digitalt, så er det ingen hinder for at du kan skape forbindelser, følgere, ambassadører og ildsjeler gjennom den digitale verden. Og som i det vanlige og «analoge» sosiale liv, så blir man aldri kjent med hverandre om man kun viser en fasade. Det samme gjelder i det digitale liv. Det er det indre som teller, og alle gjennomskuer en fasade. Fasaden holder ikke.
Fortell så mange solskinnshistorier du vil
Alle behøver en fasade. Fasade-skaping handler ganske enkelt om å lage et bilde utad. Fasaden må ikke nødvendigvis lyve. Den kan godt være sann! Det bør den jo også være.
En plettfri fasade vil sjeldent vekke tillit.
Den er som regel aldri hele sannheten uansett. Den er mangelfull.
Det er mye som skjer i hverdagen hos deg, hos dine konkurrenter, og alle andre bedrifter i Norge. Det er fredags-pilser, vaffel-onsdager og kunder skryter av dine ansatte. Det er også arbeid, motgang, problemer og utfordringer. Kaffemaskinen streiker, en kunde er litt mindre fornøyd, du må si opp en ansatt, og mye, mye mer.
Det tryggeste, og mest typiske er å fortelle om det som er bra. Fredags-pilsene, vaffel-onsdagene og skryt fra kundene dine er det som blir ditt ditigale bildet ditt utad.
Du vekker liten tillit, og lager lite kjennskap. Det er heller ikke så interessant å høre på. Du lager bare en fasade som ikke stemmer med hele sannheten – og alle som ser den vet det godt.
Konflikt er det som gjør noe interessant
Våger du deg ut på å fortelle mer om deg selv og din hverdag – også det som er konfliktfylt, da er saken en annen. Det forteller en større del av sannheten, og det blir interessant å følge med.
Alle historier har en konflikt, som historien dreier seg rundt. Det er en grunnleggende del i en historie.
Konflikten, og hvordan konflikten løses, er det som gjør historien interessant å høre.
Du driver ikke med historiefortelling, om du utelater konflikten. Når det gjelder å snakke om seg selv eller bedriften din, så driver du kun med fasadeskaping.
I praksis behøver du ikke å utgreie om et forhold til en ansatt som du sliter med, eller avsløre alle store problemer som du står ovenfor. Det kan være én kundecase som er utfordrende, som dere lurer på hvordan dere skal løse. Det kan være at dere for tiden mangler kompetanse, og utlyser stillinger. Det kan være at dere arbeider med å få til et bedre arbeidsmiljø. Det er mye som tåler dagens lys – selv om man ikke føler det er helt trygt.
Ingen har vel noengang vunnet noe, uten å gå utenfor komfortsonen.
Tenk som en influenser
Influensere forteller om «alt». Man får ikke kun høre om de solfylte turene til Thailand. De forteller om angst, om psyken sin, om gode og om dårlige dager, om at de er misfornøyde med noe i samfunnet, også videre. Det er derfor følgerne deres føler at de kjenner dem. Det er derfor de også har en såpass stor påvirkning på følgerne deres.
Begynner du å tenke litt mer som en influenser, og litt mindre på at du skal se så himla bra ut – da er du på god vei mot historiefortelling. Det blir interessant å følge med, du vekker tillit, og du bygger kjennskap. Du utvider nettverket ditt, og du vil bli snakket mer om og anbefalt oftere.
Selvfølgelig er det mye ved en influenser som du ikke bør ta med deg som en bedrift. De strategiske og gode tingene de gjør, de bør du ta med deg.
Kort oppsummert
Skal du optimalisere jungeltelegrafen, bør du begynne å gjøre det digitalt. Du må utvide nettverket ditt, slik at du blir snakket mer om og anbefalt oftere. Du må slutte med mangelfull fasade-skaping, og begynne med historiefortelling. Historier inneholder konflikt. På den måten blir du interessant, du vekker tillit og du skaper kjennskap. Du får følgere, ambassadører og ildsjeler. Betydningen og verdien av disse aner du ikke før du har dem.