Du tenker nok at det bare er store selskaper og kjente varemerker som trenger reklamefilmer, og du tenker nok sikkert at det er ekstremt dyrt. Men sannheten er at det ikke er så dyrt som du tror, og at ditt firma faktisk trenger en reklamefilm.
Store bedrifter har brukt reklamefilmer opp igjennom tidene fordi de har hatt midlene til det. Film har vært og fortsatt er det sterkeste virkemidlet for markedsføring. De siste årene har det blitt langt mer rimeligere å produsere og distribuere reklamefilmer, hvorfor benytter ikke ditt firma seg av dette uslåelige virkemiddelet?
For deg som er i tøff konkurranse gjelder det å stå fram for kunden som hans naturlige valg når han trenger din tjeneste. Hvordan får man til det? – Man må nå kunden, for så å overbevise han om at det er deg han trenger neste gang han trenger din tjeneste.
Hvordan nå kunden
Hvorfor skal kunden velge nettopp ditt firma når han har andre å velge mellom, andre som han har hørt god omtale om fra venner, andre som han vet mer om, andre som kanskje er billigere? – Mye av dette handler jo selvfølgelig om godt arbeid og god kundebehandling, men til syvende og sist må jo kunden vite at ditt firma har disse verdiene før han velger din bedrift. Kommunikasjon med kunden er måten du gjør dette på. Du har et budskap, men budskapet må formidles til kundene der de er. Hvilke kanaler, virkemidler, osv. du velger for å gjøre dette er avgjørende.
Du har et budskap, men budskapet må formidles til kundene der de er.
Vi skal ikke lenger tilbake enn for 6-5 år siden, da sosiale medier ikke var utviklet seg godt nok. På denne tiden var det bare ungdommer som brukte sosiale medier. Gjennom kun et par år etter revolusjonerte Facebook nesten hele samfunnet inn i en trend, den sosiale trenden. Flere og flere bedrifter forsto at det var her de måtte være, først gikk de store bedriftene ut, så de mindre. Det beste med dette er at denne kommunikasjonskanalen er helt gratis og kundene bruker frivillig timesvis der. Men fordi alle bedriftene gikk ut dit for å reklamere seg, har kunden din blitt veldig selektiv på det han skal lese. Det han skal lese må stå ut blant tusenvis av andre som har det samme målet som deg; at han skal velge deg når han trenger din tjeneste.Film er et ekstremt sterkt virkemiddel; det inneholder lyd, bilde óg bevegelse. Når et budskap skal formidles er det dette virkemiddelet som vekker mest interesse, følelser og forståelse. Dette gjør at kunden velger å ta i mot på budskapet. Det er også mye lettere å huske et budskap som har blitt formidlet gjennom både synet og hørselen, fremfor kun enten eller.Det du kan formidle med 30-40 sekunder i en film, vil du måtte skrive 3-4 sider fylt med tekst for at det skal påvirke på samme måte. Hadde du valgt å bruke 30 minutter på å lese for å lære deg noe fremfor å se en film på 30-40 sekunder? Folk flest velger å se og høre fremfor å lese. Ta for eksempel YouTube-tutorials mot håndbøker.
Hadde du valgt å bruke 30 minutter på å lese en 3-4 siders manual for å lære deg en ting fremfor å se en film på 30-40 sekunder?
Det er ikke så dyrt som du tror
Reklamefilmer har et rykte på seg for å være dyre å produsere. De store selskapene og bedrifter bruker millioner for å sende sine reklamefilmer på TV, derfor investerer de masse penger i produksjonen for at deres reklamefilmen skal stå mest ut fra de reklamene TV-seeren ser. Men du som har et lite firma som ikke har noen andre konkurrenter som bruker reklamefilmer: Hvorfor skal du investere millioner i en reklamefilm for at den skal være unik? Det er ikke mange tusen kroner du trenger å investere i produksjonen av en reklamefilm før du har en som formidler ditt budskap på en veldig god og effektiv måte.Sosiale medier er en så og si gratis kanal hvor du kan sende ut ditt budskap. En reklamefilm er mye mer effektivt for å sende ut dette budskapet, fremfor å bruke timesvis hver uke med å skrive lange innlegg og poster som kunden scroller forbi og ikke får med seg.
Ditt firma trenger en reklamefilm. Det gjelder det å henge med på den teknologiske fronten og samfunnets utvikling. Samfunnet har blitt mer og mer selektiv på hvilke budskap de skal lytte til. Derfor må du være unik blant dine konkurrenter sånn at de velger å lytte til ditt budskap.
Godt skrevet! Budskap er viktig. Men enda viktigere er det at noen hører på det.